MARŞ MOTORU NEDİR?

Marş Motoru:

Marş motoru, akümülatörden aldığı elektrik enerjisiyle çalışan ve motordaki ilk hareketi sağlayan sistemdir. Kontağın çevrilmesiyle harekete geçirilen marş motoru krank miline bağlı olan volan dişlilerinin dönmesini, yakıt-hava karışımının motora dolmasını ve pistonların ilk hareketini yapmasını sağlar.
Standart bir aracın en fazla enerji tüketen parçası marş motorudur. Bu nedenle marşa bastığınızda aracın farlarında ve iç ışıklandırmasında bir kısılma olur. O yüzden marş motorunun önerilen maximum çalıştırılma süresi 10 saniyedir. Eğer 10 saniyeden fazla çalıştırılırsa akümülatördeki bütün elektriği boşaltır.
Ayrıca marş motorunun pistonları faaliyete geçirmekten başka bir işlevi olmadığı için yapımında genellikle hafif malzemeler kullanılır. Bu da marş motorunun uzun süreli çalışmalara dayanaklı olmadığı anlamına gelir. Önemli bir husus da motor hareket halindeyken kesinlikle marş motoru çalıştırılmaması gerektiğidir. Aksi takdirde volan dişlileri zarar görebilir.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Marş Motoru'nun Tarihi:

Atsız taşımanın ilk günlerinde, otomobil üreticileri bir dizi farklı motor çalıştırma yöntemi kullandılar. Bu ilk motorlar nispeten basitti. Genellikle, 1 ve ya 2 silindire sahiplerdi ve elektrikli sistemleri yoktu ve yakıt karışımı sıkıştırılmıyordu bile. Böylece, aracınıza başladığınız gibi çim biçme makinenizi çalıştırma düşüncesi bugün inanılmaz derecede garip gelebilir, ancak 20. yüzyılın başlarında tamamen farklı bir konuydu.


Krank milinin ilk hareketinin kelimenin tam anlamıyla insan tarafından çalıştırılan bir krank tarafından sağlandığı çok sayıda “marş motoru” insan gücüyle çalışıyordu. Sürücü, motorun önüne bir krank kolu yerleştirir, döndürür ve ardından motor devreye girer girmez kaldırır.

Diğer erken motor çalıştırma teknikleri olarak baruttan yaylara ve çeşitli derecelerde başarı ve başarısızlık olan her şeyi kullanıldı.


Her ne kadar elektrikli marş motorları fikri 20. yüzyılın başlarından çıkmasına rağmen, bu fikri kullanan ilk üretim aracı 1912 Cadillac oldu. Ek olarak,
Motorun çalıştırılmasının yanı sıra, bu ilk elektrikli marş motoru, 1912 Cadillac'ı tanınabilir bir elektrik sistemi olarak göreceğimiz şeyi oluşturmak için tüm parçaları bulunan ilk üretim aracı yapan bir jeneratör olarak da ikiye katladı.


Marş Motoru Nasıl Çalışır? 

İçten yanmalı motorlar genellikle ''kendi kendine'' çalışmaya elverişli değildir, bu da, içten yanmalı motorları çalıştırmak için bazı dış kuvvetler gerektiği anlamına gelmektedir. Bu, genel olarak, yanma işlemi gerçekleşene kadar krank milini döndürmek için bir yöntem kullanılarak gerçekleştirilir. En yaygın örnek, dişli bir volan veya esnek plaka ile çalışan elektrikli marş motorudur.

Elektrikli marş kullanan benzinli motor uygulamalarında, marş motorunun çalışması nispeten basittir. Kontak etkinleştirildiğinde (bir anahtar veya bir düğme ile), elektrikli marş motoruna güç verilir. Bu, küçük dişlinin bir volan veya esnek plakaya sabitlenmiş bir halka dişlinin dişleriyle uzanmasına neden olur. Bu volan veya esnek plaka, marş motorunun motoru döndürmesini sağlayan, motorun krank miline cıvatalanmıştır.

Motor döndükten sonra içten yanma işlemi başlar. Motora yakıt ve hava enjekte edilir ve bujiler tarafından ateşlenirler. Bu, motorun kendi gücüyle dönmeye başlamasına izin verir ve bu da daha hızlı dönmesine neden olur.
 

 marş motoru ile ilgili görsel sonucu

Marş motoru çalışmıyorsa;

  • Akü boşalmış olabilir.
  • Akü kutup başları gevşemiş ya da çıkmış olabilir.
  • Akü kutup başları paslanmış olabilir.
  • Şase bağlantı noktaları gevşemiş olabilir.
  • Marş motorunun kömürü bitmiş olabilir.
  • Marş motoru arızalanmış olabilir.

Marş motoru çalışıyor fakat motor çalışmıyorsa;

  • Ateşleme veya yakıt sisteminde arıza olabilir.
  • Marş dişlisi veya Volan dişlisi aşınmış olabilir.
Akünün, marş motorunu çalıştırmada yetersiz kaldığı durumlarda başka bir aracın aküsüyle paralel olarak bağlanan takviye kabloları sayesinde motor çalıştırılabilir. Eğer bu mümkün değilse kontak açılarak, araç ikinci vitesteyken itilerek belli bir süre hızlandırılır ve debriyaj aniden bırakılarak motor çalıştırılır. Ancak bu her zaman son çare olmalıdır çünkü bu uygulama triger kayışına zarar verebilir.

Elektrikli Marş Motoru Bileşenleri;

1.Dış Kasa 
2.Tek yönlü debriyaj
3.Armatür(endüvi)
4.Bobinler
5.Fırçalar
6.Selenoid


starter motor components







 

 

References:

https://www.bilgiustam.com/mars-motoru-nedir-nasil-calisir/
http://www.direksiyondersiistanbul.com/2017/04/11/mars-motoru-nedir-nasil-calisir/
http://www.crankshift.com/starter-motor/starter-components/

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Electronic Stability Control Nedir?