BU İÇTEN YANMALI MOTOR NEYİN NESİDİR ?
İçten Yanmalı Motorlar Nasıl Çalışır?
İçten yanmalı motorların çalışma prensibi şu şekildedir, yanma odasında yüksek basınç ve sıcaklık altında püskürtülen yakıt hava ile karışır ve motor tipine göre dışarıdan ateşlemeyle veya kendiliğinden tutuşur ve bunun sonucunda yanma meydana gelir. Yanma sonucu ortaya çıkan enerji ise hareket enerjisine çevrilir.
Yanma odasında bir araya gelen yakıt ve hava miktarları optimum seviyede olmalıdır. Eğer yanma odasında olması gerekenden fazla yada eksik hava varsa yanma işlemi bozulacaktır. Böyle bir durumda yakıt gerekli yanma reaksiyonlarını tamamlayamayacaktır. Bu sebeple de alınan verimlerde kayıplar yaşanır ve ciddi çevre kirliliklerine neden olunur.
Motor boyutunu büyütmeden yakılacak hava yakıt miktarı için ne kadar güç elde edilmek isteniyorsa o kadar yakıt püskürtülmeli ve buna uygun oranda hava yanma odasına sağlanmalıdır. Yani küçük hacimli motorlardan büyük güçler sağlamaya çalışıyorsanız motorunuza daha fazla yakıt püskürtmeli ve bu yakıtı yakacak daha fazla hava sağlamalısınız.
MOTOR TİPLERİ:
1. 4 Zamanlı İçten Yanmalı Motor 2. 2 Zamanlı İçten Yanmalı Motor
4 Zamanlı İçten Yanmalı Motor:
Emme Zamanı: Piston hareketiyle birlikte emme subapları açılarak, silindir içerisine benzin ve hava karışımı emilir. Bu hareketle birlikte benzin ve hava silindir içine girmiş olur.Sıkıştırma Zamanı: Silindir içerisine emilen benzin ve hava karışımı, pistonun yukarı hareketiyle birlikte silindir içerisinde sıkışmaya başlar. Silindir içerisinde sıkışan hava ve benzin karışımının sıcaklığı ve basıncı artar. Ancak benzinli motorlarda sadece sıkıştırma, benzinin parlamasına yol açmamaktadır. Ekstra bir kıvılcım gerekmektedir. Bu da bir sonraki adımda gerçekleşecektir.
Yanma Zamanı: Sıkıştırma zamanından sonra, benzin ve hava karışımının sıcaklığı ve basıncı o kadar artar ki, patlaması için tek bir kıvılcım yeterli olacaktır. Benzinli motorlarda bu kısımda bujiler devreye girer. Pistonlar yukarı çıktığında bujiler ateşlenir ve patlama olur. Bu evreye yanma evresi denir. Patlamanın etkisiyle piston ve silindir aşağı iner ve krank milini döndürür. Böylece patlamanın etkisi ile krank miline hareket verilmiş olur.
Egzoz Zamanı :Yanma evresinden sonra, piston tekrar yukarı çıkar ve egzoz sübapları açılır. Yanma aşamasında oluşan gazlar bu zamanda egzoz manifoldundan dışarı çıkarılır. Egzoz manifoldundan dışarı çıkan gazlar, günümüzde egzoz sistemleri içerisinden geçer ve egzozdan atmosfere atılır. Motor içerisinde oluşan zararlı yanma gazları egzoz sisteminden geçerken genellikle katalitik konvertör denilen bir sistemin içerisinden geçer ve doğaya karışmadan önce zararlı bileşenlerinden bir nebze de olsa arındırılır.
2 Zamanlı İçten Yanmalı Motor:
Bazı küçük motosikletlerde kullanılırlar. Bu motor tiplerinde silindirlerde bulunan yakıt ve egzoz delikleri bulunur.Silindirin hareketi esnasında silindir içerisine hava ve benzin karışımı gelir. Bu tip motorlarda da buji vardır ve dört zamanlı içten yanmalı motor lardaki gibi, bujiden çıkan ateşleme ile, karışım patlatılır. Ateşlemenin sonucunda genleşen hava, silindirleri aşağı iter. Silindirler aşağı inerken egzoz gazları dışarı çıkar. Kartere dolan temiz hava ve benzin karışımı tekrar silindire dolar. Silindirler yükselirken karışım tekrar sıkıştırılır. Bu şekilde çevrim gerçekleşir.
2 zamanlı ve 4 zamanlı motorların karşılaştırılması ile ilgili video için aşağıdaki bağlantıyı inceleyebilirsiniz.
References:
https://www.metalurjimalzeme.net/icten-yanmali-motor-nedir/
https://rentiva.com/blog/kategori/icten-yanmali-turbo-motor-nedir-nasil-calisir
Yorumlar
Yorum Gönder